- Porsche heeft de meerderheid van de aandelen gekocht van de Duitse accufabrikant Custom Cells.
- Het automerk hoopt vanaf 2024 zelf accu’s te produceren voor ongeveer duizend wagens.
- Ondertussen zou Porsche ook azen op Bugatti, samen met de Kroatische autofabrikant Rimac.
Porsche gaat met de Duitse accuspecialist Custom Cells nieuwe accu’s maken voor elektrische sportwagens. Het Duitse automerk, onderdeel van autoconcern Volkswagen, steekt tientallen miljoenen in de onderneming.
Daarmee krijgt Porsche bijna 84 procent van Custom Cells in handen en zou de productie in 2024 op kleinschalige wijze van start kunnen gaan.
Porsche beschouwt de technologie rond accu’s als de motor van de toekomst. Met Custom Cells wil Porsche goed kunnen inzetten op onderzoek, ontwikkeling en verkoop van ervan.
Het is de bedoeling dat de nieuwe fabriek, gelegen buiten Stuttgart, jaarlijks ongeveer voor duizend wagens accu’s kan maken. Hoeveel geld er precies met de nieuwe aankondigingen is gemoeid, wordt niet naar buiten gebracht.
Sneller opladen dan de Porsche Taycan
De nieuwe accu's moeten in minder dan een kwartier opgeladen kunnen zijn, heeft Porsche-topman Oliver Blume gezegd in een interview met het Duitse blad Welt am Sonntag.
Dat is sneller dan bijvoorbeeld het huidige Taycan-model. Die doet er 22,5 minuut over om een accu die nog voor 5 procent stroom heeft op te laden tot ongeveer 80 procent.
Porsche is het meest winstgevende merk van Volkswagen. Om een goede positie op de markt te behouden, willen de Duitsers komende jaren flink inzetten op elektrische auto's. Bijna 80 procent van de auto's die Porsche over tien jaar zal verkopen zullen elektrisch zijn, heeft Blume eerder dit jaar al gezegd.
Wie gaat er met Bugatti aan de haal?
In maart vergrootte Porsche zijn belang in Rimac Automobili, een Kroatische maker van elektrische auto en toeleverancier van elektrische technologie.
Porsche stak nog eens 70 miljoen euro in Rimac – en breidde daarmee zijn aandeel in het Kroatische bedrijf uit van 15 procent naar 24 procent. Porsche zou vooral geïnteresseerd zijn in Rimac als toeleverancier.
Rimac is het geesteskind van Mate Rimac, een 33-jarige Kroaat die ook wel de 'Elon Musk van de Balkan' wordt genoemd. Zijn bedrijf maakt elektrische hypercars, zoals de 2 miljoen euro kostende Nevera, maar produceert ook batterijsystemen en aandrijflijnen.
Lees meer: Dit is Mate Rimac, de ‘Elon Musk van de Balkan’ die elektrische hypercars maakt
Rimac zou in 2022 naar de beurs willen tegen een waardering van 5 miljard euro, berichtte het Duitse blad Manager Magazin afgelopen week.
Met het kapitaal dat met de beursgang opgehaald wordt, zou Rimac hypercarmaker Bugatti willen overnemen. Dat zou het Kroatische bedrijf samen met Porsche willen doen in een joint venture, waarbij Rimac een belang van 55 procent krijgt en Porsche 45 procent.
In september 2020 waren er ook al geruchten dat Bugatti, dat eigendom is van Volkswagen, naar Rimac zou gaan. Porsche is overigens ook een dochterbedrijf van Volkswagen.
[activecampaign form=34]
Lees meer over elektrisch rijden:
- Dit is de nieuwe elektrische hypercar van het Kroatische Rimac – de Nevera kost €2 miljoen en raast in 1,85 seconden naar 100 km/u
- Tesla begint leveringen van nieuwe Model S Plaid – met een actieradius van 650 km en een topsnelheid van 320 km/u
- VDL Nedcar sluit grote deal met Amerikaanse startup Canoo om vanaf eind 2022 elektrische auto’s te produceren